انتخابات

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:سال جدید تحصیلی دانشگاههای کشور درحالی اغاز شد که افزایش شهریه باعث شد تا دانشجویان در همین روزهای نخست طعم تلخ گرانی را بچشند وبدانند که دولت یازدهم هم نتوانسته غول تورم را مهار کندو اکنون دانشجویان دانشگاههای پولی یعنی ازاد و پیام نور باید هرچه پس انداز کرده اند خرج کسب علم کنند انهم درحالی که امیدی به یافتن شغل مناسب پس از فارغ التحصیلی ندارند.

گرانی به دانشگاه هم سرایت کرد/افزایش شهریه،اولین هدیه به دانشجویان پولی/جیب دانشجویان هرسال خالی تر از پارسال

 

این درحالی است که مقامهای مسوول فقط به توجیه روی اورده و معاون اداری مالی و عمرانی دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه قانونی مبنی بر اینکه شهریه ثابت نباید افزایش پیدا کند وجود ندارد، گفت: مقررات ما مشخص است و افزایش شهریه هر سال در دفترچه‌های قبولی اعلام می‌شود.

محمد صدری افزود: هر سال در دفترچه‌های قبولی اعلام می‌شود که طبق مصوبه دولت شهریه ثابت و متغیر دانشگاه پیام نور سالانه افزایش پیدا می‌کند. برای مثال شهریه ثابت و متغیر دانشجوی ورودی 93 بر مبنای هزینه‌های آزمایشگاهی، حقوق، دستمزد و ... هر سال افزایش پیدا کرده و میزان شهریه‌ای که در سال 93 پرداخت می‌کند با شهریه‌ای که در سال 97 پرداخت می‌کند یکسان نیست.

وی با تاکید بر اینکه شهریه مقطع دکتری به هیچ وجه افزایش پیدا نکرده است، اظهار کرد: مهر ماه سال گذشته شهریه‌ها به صورت غیرقانونی و 90 درصد افزایش پیدا کرد. دانشجویان به این امر اعتراض کرده و اظهار کردند افزایش شهریه بدون اطلاع ما صورت گرفته است. مدیریت وقت به دلیل اعتراضات اعلام کرد شهریه‌ها از ترم بهمن افزایش پیدا کند و از بهمن سال 92 شهریه 90 درصد افزایش پیدا کرد. طبق بررسی‌هایی که ما انجام دادیم متوجه شدیم این افزایش 90 درصدی غیر قانونی بوده و در سایت دانشگاه اعلام کردیم مبلغی که افراد به عنوان 90 درصد افزایش شهریه پرداخت کردند به عنوان بدهکاری دانشگاه برای آن‌ها ذخیره می‌شود.

معاون اداری مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور ادامه داد: ما امسال مبنای شهریه را مهرسال گذشته در نظر گرفتیم و افزایش 25 درصدی شهریه بر مبنای مهرسال گذشته صورت گرفت براین اساس شهریه مقطع دکتری نه تنها افزایش نیافته بلکه نسبت به سال گذشته کاهش هم داشته است.

دراین خصوص دکتر میرزاده رییس دانشگاه ازاد اسلامی هم  با اشاره به تعریف شهریه ثابت، گفت: شهریه ثابت به مجموع هزینه هایی گفته می شود که فارغ از تعداد واحد اخذ شده برای خدمات آموزشی، توسط دانشجو به دانشگاه پرداخت می شود، بنابراین به واسطه افزایش هزینه های خدمات آموزشی، به دلیل افزایش تورم سالیانه روی عوامل مختلف شهریه ثابت هم افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش شهریه ثابت به هیچ عنوان غیرقانونی نیست، خاطرنشان کرد: در طول سال تحصیلی هزینه هایی ثابتی وجود دارد که سالانه آن هزینه ها با توجه به تورم بالای کشور افزایش می یابد و دانشگاه ملزم به پرداخت این هزینه ها از محل شهریه ثابت دریافتی از دانشجواست.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی به افزایش 15 درصدی شهریه اشاره کرد و افزود: این میزان افزایش در حالی با هجمه رسانه ای روبرو شده است که در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، که وزرای علوم و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسای اسبق و سابق دانشگاه در آن عضویت دارند، با اتفاق آرا مورد تصویب قرار گرفت.

میرزاده همچنین عنوان کرد: اگر محاسبه سرانگشتی انجام شود میزان افزایش شهریه دانشگاه با محاسبه افزایش سه درصدی سال گذشته به صورت میانگین 9 درصد در دو سال اخیر بوده است، این در حالیست که شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی سال گذشته افزایش 20 درصدی داشت و امسال هم 25 درصد افزایش یافته است که میانگین افزایش آنها 22.5 درصدی را نشان می دهد. حال میزان انصاف رسانه هایی که دانشگاه را متهم به افزایش بی ضابطه شهریه می کنند، مشخص می شود. 9 درصد افزایش شهریه میانگین دو سال قابل مقایسه با تورم کشورنیست.

وی به ضرر و زیان های دانشگاه به دلیل توقف پروژه های عمرانی در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: به دلیل روش های نادرست و عدم افزایش شهریه ها و یا افزایش 3 درصدی شهریه باعث شد تا نقدینگی دانشگاه به شدت دچار مشکل و بسیاری از پروژه های عمرانی متوقف شود، در حالی که اگر پروژه ها در همان موقع انجام و به اتمام می رسید دانشگاه با ضرر 800 میلیارد تومانی روبرو نمی شد.

رییس دانشگاه آزاد در خاتمه همچنین خاطرنشان کرد: در حالی با افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی مخالفت می شود که بسیاری از نمایندگان مردم به همراه روسای واحدهای دانشگاهی به وزارت علوم مراجعه و خواستار توسعه رشته ای تحصیلات تکمیلی می شوند، در حالی که راه اندازی این رشته ها نیاز به اعتبارات وسیع برای پرداخت حقوق اساتید و تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه‌ها دارد.

***شهریه دانشگاه‌های غیردولتی و آزاد ضابطه‌مند می‌شود

درهمین حال رئیس کمیته آموزش عالی مجلس٬ با انتقاد از افزایش بی‌ضابطه شهریه در دانشگا‌ه‌های غیردولتی٬ از تلاش برای بررسی طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیر دولتی خبر داد و گفت: با تصویب این طرح ضوابط مشخصی برای تعیین شهریه مراکز آموزش عالی غیر دولتی در نظر خواهد شد.

جواد هروی ٬ با انتقاد از افزایش بدون ضابطه شهریه‌ها در دانشگا‌ه‌های غیردولتی٬ از تلاش کمیته متبوعش برای بررسی طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی خبر داد.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی 5 سال پیش دردستور کار مجلس قرار گرفت اما از سوی شورای نگهبان به کمیسیون آموزش بازگشت داده شد، گفت: کمیسیون آموزش مجلس وظیفه بررسی این طرح را به کمیته آموزش عالی واگذار کرده تا کمیته با بررسی تمامی جوانب موضوع آن را تصویب کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ در تشریح جزییات طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی٬ تصریح کرد: این طرح در خصوص نظارت بر عملکرد مراکز آموزش عالی غیردولتی به ویژه دانشگاه آزاد است.

وی با بیان اینکه ماده دو طرح مذکور در خصوص چگونگی تعیین شهریه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی است٬ گفت: در این طرح ذکر شده که باید برای تعیین میزان شهریه در مراکز آموزش غیردولتی کارگروهی تشکیل شود تا دانشگاه‌ها نتوانند خارج از ضوابط اقدام به افزایش شهریه کنند.

هروی با بیان اینکه این طرح در گذشته در دستور کار مجلس بود اما با ایراد شورای نگهبان روبرو شد، ادامه داد: بعد از 5 سال در حال بررسی طرح هستیم و امید است این طرح بتواند مشکلات به وجود آمده به ویژه در زمینه شهریه‌ها را حل کند.

وی با بیان اینکه مهمترین محور طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیر دولتی تعیین سقف مشخص برای شهریه‌ها است٬ گفت: این طرح پس از بررسی و تصویب نهایی در کمیته آموزش عالی و تایید کمیسیون آموزش مجلس راهی صحن مجلس خواهد شد.

هروی با یادآوری توزیع اعتبارات دانشگاه‌های دولتی بر اساس سرانه دانشجویی٬ گفت: با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی هنوز توزیع اعتبارات دانشگاه‌های دولتی صورت نگرفته و متاسفانه توزیع اعتبارات نیز بر اساس ضابطه یا ضریب شاخص خاصی توزیع نمی‌شود که این مدت‌ها مورد انتقاد بوده است.

رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: متاسفانه در دانشگاه‌های دولتی نیز شاخص‌های مشخصی برای تعیین شهریه‌ها وجود ندارد بنابراین چه دانشگاه‌های دولتی از نظر اعتبارات بر اساس ضرایب دانشجویی و چه دانشگاه‌های غیر دولتی برای بحث اخذ شهریه با نکات غیرشفاف روبه‌رو هستند که باید اصلاح شود.

***افزایش شهریه‌ غیر منطقی است

درهمین حال سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بحث افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد در مجلس بررسی می‌شود، گفت:مسئولان این دانشگاه باید پاسخگوی اقدام خود باشند.

قاسم جعفری نماینده بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس درباره افزایش قیمت شهریه‌ها در دانشگاه آزاد، اظهار داشت: دانشگاه آزاد یک دانشگاه خودگردان است و وظیفه دارد براساس اختیارات خود و برابر عرف معمول برای شهریه‌ها تصمیم بگیرند، اما اگر چیزی بیش از این رخ دهد، مسئولان این دانشگاه باید پاسخگو باشند.

وی با طرح این سوال که باید مشخص شود این اقدام هیئت امنای دانشگاه آزاد در چارچوب اختیارات و بر اساس عرف اعمال شده یا خیر، ادامه داد: هفته آینده که جلسات مجلس آغاز شود، بحث افزایش شهریه‌ها در دانشگاه آزاد بررسی می‌شود و مسئولان این دانشگاه نیز باید در این خصوص برای مردم و نمایندگان توضیح قانع‌کننده‌ای داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان یادآور شد: ظاهرا دانشگاه آزاد علاوه بر شهریه‌های متغیر، شهریه‌های ثابت  دانشجویان ورودی‌های سال‌های گذشته را نیز تغییر داده که افزایش شهریه ثابت از منطق درستی برخوردار نیست و مسئولان باید پاسخگو باشند.

***ضرورت تجدید نظر در شهریه

درهمین راستا یک عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش شهریه ثابت دانشجویان قدیمی دانشگاه آزاد اسلامی با تعهدات این دانشگاه سازگاری ندارد و این امر نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد در قبال تعهدات خود به ورودی‌های سال‌های قبل پایبند نیست.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در با اشاره به افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: براساس دستورالعملی که در سال تحصیلی جدید برای دانشجویان دانشگاه آزاد ابلاغ شده است، شهریه‌های ثابت دانشجویان 15 درصد افزایش می‌یابد اما در این دستورالعمل افزایش شهریه ثابت دانشجویان ورودی سال‌های گذشته نیز مطرح شده است که این امر خلاف تعهدات دانشگاه آزاد اسلامی در قبال دانشجویان است.

وی با بیان اینکه هرگونه افزایش شهریه در دانشگاه آزاد باید مطابق قانون باشد افزود: افزایش شهریه متغیر دانشجویان قانونی است، اما افزایش شهریه ثابت دانشجویان قدیمی این دانشگاه با تعهدات دانشگاه آزاد سازگاری ندارد و این امر نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد در قبال تعهدات خود به ورودی‌های سال‌های قبل پایبند نیست.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید هرچه سریع‌تر نسبت به این  تصمیم خود تجدید نظر کند، چراکه بیشتر دانشجویان دانشگاه آزاد از طبقات متوسط جامعه هستند و با این افزایش شهریه دچار خلل و آسیب خواهند شد.

***مجلس به افزایش شهریه‌ها ورود می‌کند

همچنین یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد گفت: اگر مسئله‌ای خارج از قاعده در افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد رخ داده باشد مجلس آن را پیگیری می‌کند.

عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره افزایش شهریه دانشگاه دانشجویان آزاد، گفت: افزایش شهریه معمولا در دانشگاه های غیردولتی باید تابع فرمولی باشد که وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است و باید دید آیا این افزایش شهریه با مجوز بوده است؟

وی افزود: دانشگاه آزاد ادعا داشت چند سالی شهریه‌ها را افزایش نداده و حالا به دلیل مسائلی از جمله هزینه‌های دانشگاه اعلام می‌کنند شهریه‌های آنها افزایش یافته است.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جایگاه مجلس در رسیدگی به این مسئله، یاد آور شد: اگر این مسئله به صورت دغدغه‌ به ما منتقل شود، مجلس به آن ورود می‌کند. نباید به مردم فشار آید و اگر مسئله‌ای خارج از قاعده رخ داده باشد مجلس آن را پیگیری می‌کند.

***افزایش شهریه دانشجویان قدیمی جای تعجب دارد

دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم ٬ با بیان اینکه افزایش 15 درصدی شهریه ثابت دانشگاه‌ آزاد آن هم برای دانشجویان قدیمی در کنار دانشجویان جدید جای تعجب دارد٬ گفت: کمیسیون آموزش مجلس با دعوت از مسئولان این دانشگاه دلایل توجیهی آنان برای افزایش شهریه این گروه از دانشجویان را بررسی می‌کند.

ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی ٬ با انتقاد از افزایش 15 درصدی شهریه ثابت و متغیر دانشگاه‌ آزاد٬ گفت: دانشگاه آزاد نباید افزایش شهریه‌ها را به ویژه در بخش شهریه ثابت برای دانشجویان قدیمی اعمال کند.

نماینده مردم تربت حیدریه٬ مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی٬ با تاکید بر اینکه افزایش سالانه شهریه در دانشگاه‌های غیردولتی با توجه به نداشتن ردیف بودجه مشخص طبیعی است٬ افزود: در این میان اما افزایش‌ شهریه‌ ثابت دانشجویان که در ترم‌های دوم و بالاتر هستند امری منطقی نیست.

وی با بیان اینکه مقررات دانشگاه آزاد توسط هیات امنای این دانشگاه مصوب می شود٬ گفت: ریاست دانشگاه آزاد تنها مجری مصوبات هیات امنا بوده و نمی‌توان به وی خرده گرفت که به چه دلیل افزایش شهریه‌ها را اعمال کرده است.

خسروی سهل‌آبادی با بیان اینکه باید دلایل توجیهی دانشگاه آزاد در خصوص افزایش 15 درصدی شهریه‌ها مورد بررسی دقیق قرار بگیرد٬ افزود: این دانشگاه مجاز به افزایش شهریه ثابت آن هم در خصوص دانشجویان قدیمی نیست.

وی با یادآوری پایین بودن مزایا و حقوق هیات علمی دانشگاه آزاد٬ گفت: این دانشگاه اگر بخواهد مطالبات هیات علمی و بحث‌های حقوقی خود را حل کند به طور قطع نیاز به افزایش شهریه داشته و این موضوع از استنادات مسئولان این دانشگاه است اما نباید فشار مضاعف بر دانشجویان قدیمی اعمال شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ ادامه داد: افزایش 15 درصدی شهریه و اعمال آن برای تمامی دانشجویان مشکلات بسیاری را به ویژه برای دانشجویان قدیمی ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.